motor itu..

14 April, 2010 0 komplen
Malam yg sunyi sepi ni biasenye waktu orang tido, yg bercinta bergayut2 bersms dgn pasangan, waktu suami isteri bertukar2 cerita setelah seharian tidak bertemu, waktu utk roomate berbual bisik2 dari atas katil masing2, waktu utk org nk exam stay up sebab study, waktu utk kaki dota main dota, dan macam2 lagi.... tp pada aku biasanya waktu ni aku baca novel kanak2 english yang aku beli dan kumpul dari mcm2 tempat di india....
tp tadi terlintas mau tulis sesuatu.......

 'ala abah hantar smpai hujung simpang jelah.kaklang boleh jalan' itulah kataku setiap hari dari form 1- 3....
' ko malu yeh' kata abah lalu lagi la die hantar aku btul2 depan pintu pagar skola, depan kawan2... marahla aku tika itu ...'abah ni'lalu ku salam abah dan berlalu pergi laju2 supaya kawan tak nampak sambil aku betulkan tudung yg konyok gara2 pakai helmet dan kene tiup angin...




tulah tiap2 hari....hanya waktu form 1 sampai form 3....tingkatan 1 aku masuk skola yg kebanyakannye anak2 berada....sungguh berada,,,sekolah terletak di perumahan elite org melayu...ramai gak org ternama tinggal kt situ.. rosyam nor, dr fadhilah kamsah, ezah azah fauzi,prof itu,prof ini, pakar tu, pakar ni yg muka slalu terpampang dlm tv dan suratkhabar....dan majoriti anak2 mereka sama skola dgn aku.anak fadilah kamsah tu sama batch dgn aku...

jadi di situ aku terasa inferiority,,,,ada golongan yg hanya mau kawan  sama org berada saja...of course la..dorg bincangkan hal pasal shopping, holidays, movie, dan bercakap dlm bahasa inggeris...aku tau apa?
dan yg menjadikan aku semakin inferior dr mereka adalah bila aku masuk dlm kelas pertama,,,yg kebanyakan anak2 org kaya ni bijak2....jadi aku macam syiling seposen kt dlm golongan note RM100.. org2 yg setaraf aku lak duduknye kelas belakang2 sekali...dlm balang duit tu, bukan aku sorg jela yg seposen,,ade lagi 2-3 keping..
tp x sume kwn mcm tu,,ade yg xkisah langsung sape aku,,,slalu belanja aku mkn, bwak aku pg umah banglo bertingkat2 dorg tu, bagi makan, dan trus jadi kawan baik sampai sekarang.

bila waktu rehat, masing2nye dompet berisi koman2 rm5 minimum,,,aku singgit maksimum,,...aku biase xmkn,,lgpun aku pengawas .pengawas waktu rehat kene bertugas kann,,simpan jela duit,,kang macam2.skola kaya ni sket2 duit,sket2 duit.yuran pengawas la,kelas la,persatuan la, umah sukan la,,,

bila balik skola, waktu tgh tggu abah, kang nampak la kawan2 masuk keta besar2, merc,honda,bmw,,, yg lagi besar pun ada(bas skola la,haha)....bila dari jauh aku dah nampak kelibat abah, cepat2 aku bangun utk kejar ke arah abah, sbgai signal 'abah jgn dtg dekat sni'malu..honda ex5 yg pudar dah, dgn ekzos berkarat,no plat NAP7679 patah dan senget, dan abah pakai tshirt pagoda yg koyak kt leher, dgn selipar jepun,,,,'arghh abah ni,,,ni bukan kampung la,,pakai la elok2 sket ..malu kaklang dpn kawan2.kaklang dah la pengawas pastu kelas pertama lak tu..abah bukan xde kete tp abah saje tanak pakai..nak jimat minyak..kedekut la abah ni' rungut aku lagi.......tp abah hanya cm biasa  akan terkekeh2 gelakkan aku...balik umah memang die kutuknye balik aku depan mak, abang2 dan adik2...abah tau aku malu...tp abah teruskan jugak perkara yg sama setiap hari.

KEMUDIAN, abah masih teruskan perkara yg sama.walaupun selepas aku masuk SBP,(dimana rasa inferiority itu hilang tiba2,i like it!).Die teruskan tanggungjawab hantar Fatimah, adik aku ke sekolah yg sama, tempoh form1 smpai form 3,sampai la adik ku tu masuk MRSM,(dan yg samanya, adek aku tuh pun merungut same cm aku jgk,hehe) dan HARI NI masih hantar lagi 2 orang adik laki dgn pakaian yg sama, gaya yg sama, masa yg sama, cuma motor nya sudah bertukar maju sket; YAMAHA LAGENDA. hihi..taktahu la samada adik 2 org ni ada malu atau tidak...yg peliknye dorg ni pulak merungut kt abah, mtk dihantar dgn motor lama tu...???apekah?

Bila pikir2 balik, aku malu,,,,bukan malu sapa aku, tp aku malu kenapa aku buat cmtu thadap abah,,,,,, xpnah kusyukuri apa yg dah ada,,mengharap pada benda yg bukan milik aku,,,
aku dah ditakdirkan lahir dalam keluarga susah, tp aku angan2kan aku ni anak org berada,,,setiap hari......
ayah sekadar jaga, ibu sebagai tukang sapu(skrg dah berenti)

SURE, angan2 jd org berada boleh jadi kenyataan,,,kenapa tidak,,,kita la yang kene dapatkan betul tak... Sudah takdirku dihantar ke negara ini,,utk ku pelajari, lihat dan alami sendri apa sebenarnya maksud idup susah...setiap kali tgk keadaan org aku pasti bisik dlm hati, nasib baik la aku x smpai tahap cmtu....

Buat yg membaca, disini ingin mengingatkan, usahlah malu siapa anda, siapa ibu bapa anda,berbanggala siapa anda,,itu la yg akan membina kekuatan...jgn jadi seperti aku,,,kalaulah masa boleh berputar kembali, akan ku tepis inferiority, akan ku bangga dgn bapaku, akan ku bangga dgn motor buruk itu, kerana hanya dgn aset2 itu sebagai pelaburan, aku akan mampu mencapai yg sama atau lebih baik daripada ribu2 ringgit yg dilaburkan terhadap anak2 org berada.InsyaALLAH.dgn izinNya



motor itu,
masih tegap disitu,
dibelai dijaga,diganti ekzosnya,diganti seatnya, diganti no platnya, 
walaupun nafas sudah tidak selancar dulu, 
walaupun tenaga tidak sekuat dulu,
 walaupun ada yang baru, 
tetapi kau tetap no 1 
dan  sebab kau aku disini .



selamat malam india, selamat malam malaysia.karangan aku dah abis.

0 komplen:

Post a Comment

komen lah kalau nak

 

©Copyright 2011 Amiralization | TNB