Kedoktoran : Mari manfaatkan peluang tarbiyah itu

04 June, 2011 0 komplen
First time tgk normal labour : Geli geli rasa loya + rasa sakit.tak kesempatan nak tgk proses sebenar bersalin, asek duk nak tahan loya tekak sendiri je

Second time tgk :  Masih rasa geli2 tapi dah boleh concentrate la utk observe the process

Third time tgk : Ok,rasa gagah pulak utk tgk. Kali ni, concern hanya la pada process itu. Of course, kalau belajar ni, kne baca, tengok dan buat sendiri... baca sudah, tengok pun sudah... bila agaknya dapat aku sambut at least 1 baby: hopefully waktu internship kt sni nnt,dapat buat la ;at least sebagai assistat pun ok la...


Ada sister kata, doktor nilah org yang paling dekat dgn kelahiran dan kematian..yes setuju..
Dari saat seorg bayi tu mula nampak degupan jantungnya dalam ultrasound, sampai la seseorang tu sebelum dibawa balik utk pengebumian, doktor adalah golongan yang menyaksikan sendiri saat bermulanya sesorg tu bernafas sampai la tidak bernafas lagi..

Dan doktor adalah golongan yg hebat ditarbiyyah dalam hidupnya..
yakni dengan ruang masa untuk diri sendri yang terhad,utk keluarga pun terhad...
sampaikan once ada yg  pnah terpikir yang

LIFE IS NOT FAIR LA! DALAM BANYAK2 PROFESSION DALAM DUNIA NI, KENAPA DOKTOR JUGAK LA YANG HIDUP NYA SIBUK SENTIASA? SUSAH LA AKU DAH KAWIN NANTI.SAPA NAK JAGA ANAK2 AKU ? NNT ANAK2 AKU PUN TERBIAR.

Astaghfirullahalazim.. adakah kita mempersoalkan Allah tidak adil waktu tu?

Marilah kita kembali kepada AlQuran; surah Muhammad ayat 7

'Wahai org2 yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu'

Kalau kita niat mahu selamatkan nyawa manusia,tu kan sebahagian daripada ibadah..besar pahalanya tu.. dan waktu buat kerja selamatkan nyawa org tu, hati mesti la mau kene yakin, InshaAllah,Allah akan bantu kita balik melalui cara yang kita tak nampak maybe. Mungkin kita dapat suami soleh yang memahami, anak2 soleh, dimurahkan lagi banyak rezeki, kita punya kerja pun banyak mudah.... yang penting ikhlas kan3?

Buat kwn2 seperjuangan ku , jalan yng kita dah pilih ni bukan jalan yang mudah kan. kita tau tu. tapi cemana kita nak handlenya itu yang lagi penting.
Untuk itu, kembali la kite kepada AlQuran,hadis,sunnah. InshaAllah sesusah mana pun kerja tu, kalau dibuat dengan taqwa pasti kita rasa nikmatnya..

Sekian.My thought on 1st Rejab.






0 komplen:

Post a Comment

komen lah kalau nak

 

©Copyright 2011 Amiralization | TNB