B.O.M.B.A

11 February, 2010 0 komplen
Bukan bomb. bomba...tulah pekerjaan yang paling aku respek..kerja x glamer, kerja susah, mengancam nyawa sendiri,,jadi ape yang best pada seorang bomba?nape tak doktor ke, engineer ke,cikgu ke, etc2? bukan lah aku kata aku x respek pekerjaan tu sume sedangkan aku pun akan jadi sebahagian daripada nye gak kan(InsyaAllah)
Cume cube kite pikir balik apa kerja bomba.

1. Of course memadamkan kebakaran.rumah.kilang.hutan.dimana2 saja bombbaa gak yang first kite terlintas utk call, kan.
2. Menyelamatkan orang sesat. Bomba selalu ada kalau ade kes orang sesat jungle tracking dlm hutan ke, etc2.
3.Mencari mangsa lemas di laut, sungai,loji, tasik
4.Menyelamatkan manusia yang semasa eksiden. tolong potong besi kereta, keluarkan orang tersepit
5. Menyelamatkan orang terperangkap dlm bangunan atau tersepit. Budak terjatuh dlm lubang, tersepit , terperangkap dlm lif
6.Menyelamatkan manusia dari binatang buas.Ular masuk umah, kucing hutan sesat, buang sarang lebah
7.Menyelamatkan binatang jugak.kucing atas pokok, binatang tersepit disana sini

Rasanya banyak lagi. Kerja susah, mencabar, xglamer,gaji pun xbanyak cam eksekutif syarikat adalah antara cabaran mereka.Tapi mereka tetap buat kan.Tak penah dengar la pulak bomba enggan membantu...dah la kite dpt khidmat free lagi.....awesome...

sebab itulah mereka digelar ''JABATAN BOMBA DAN PENYELAMAT MALAYSIA''. Kalau disuruh buat karangan siapa hero saya, inilah semua jawapannya. =]


0 komplen:

Post a Comment

komen lah kalau nak

 

©Copyright 2011 Amiralization | TNB